Image
Top
Navigation

Wonen

Winkel met groene wand in wijk met een rafelrand

Into Green
Buiten bij de Volendamse vishandel Schilder staat een hoog geblondeerde vrouw een haring weg te smikkelen. Een interview deur verder is de eigenaar van de Turkse supermarkt in gesprek met een student die zich een winkelkar wil toe-eigenen. En dan sta je voor DIV. Damesboudoir: een mooie, moderne winkel met de uitstraling van een atelier.

Een groene wand als kunstwerk in een winkel

In januari 2015 kregen de dertigers Gladwyn Veugelink en Willemien Ruys het idee voor hun winkel. Sindsdien zijn ze zakenpartners. Ze kwamen onafhankelijk van elkaar tot de conclusie dat een groene wand het kunststuk in hun winkel moest worden. Gladwyn: ‘Ik had net een documentaire gezien over een Parijse kunstenaar, de grondlegger van groene wanden, toen Willemien vanuit Londen belde. Ze had in een kledingzaak een groene wand gezien. Toen stond vast dat de groene wand het kunstwerk van onze winkel moest worden.’ 

Detail groene wand Damesboudoir. Foto: Ginkel Groep

Praatstuk

Negen maanden later is de winkel er. In een wijk die in een rap tempo verandert. Een ‘eclectische wijk met een rafelrand’, zo typeert Gladwyn de wijk die steeds meer koopkrachtige Amsterdammers trekt. Met een levendige groene wand die iets toevoegt dat niet onder woorden te brengen en toch niet weg te denken is. Zoals alleen kunst dat kan. Hoe ervaren de klanten van het Damesboudoir de wand? ‘De wand is het praatstuk van onze winkel. Wij zijn die winkel met die mooie groene wand. Iedereen die hier komt, loopt er direct naar toe. De groene wand trekt je als het ware de winkel in.’ Gladwyn wijst naar de TL- buizen die, bewust iets uit het lood geplaatst, je van de voordeur naar de groene wand achter in de winkel leiden. Hij voegt toe: ‘Samen met het lichtplan overigens. Wij hebben eigenlijk nooit iets anders gewild dan gewoon een mooie winkel bouwen.’ 

foto: Ginkel Groep

Googelen

Op advies van een klant die tuinarchitect is, googelden Gladwyn en Willemien op ‘vertical garden’ en schreven een aantal bedrijven aan om een vergelijking te kunnen maken. ‘We kregen offertes van 1800 euro voor een paar plastic potten tot en met hele technische systemen met lampen. Uiteindelijk won Bart Dijkman van de Ginkel Groep de pitch. We hadden een klik met hem, hij is super relaxt. Na wat heen en weer gepraat bleek zijn prijs ook het beste, en hij had een eerlijk verhaal. Willemien wilde bloemen en lavendel maar daar ging hij niet in mee, simpelweg omdat het niet werkt in de praktijk. Overigens was het hele proces leuk om mee te maken. We kregen een catalogus met 30 opties, keuzes uit allerlei soorten planten. En de wand moest eerst in een eb- en-vloed-bad, dat vonden we mooi.’

foto: Ginkel Groep

Levend kunstwerk

Gladwyn heeft nog een andere modewinkel in de Javastraat, DIV. Herenkabinet. DIV. staat voor Divers en verwijst naar de multiculturele wijk waarin de winkels zijn gevestigd. Deze winkel heeft hij al vier jaar maar het Damesboudoir is zowel zijn als Willemiens vaste werkplek geworden. ‘Dat komt omdat we hier een kantoorruimte hebben en ik mijn twee zoontjes makkelijker mee kan nemen, maar ook door de groene wand. Je kiest zoiets ook voor jezelf. Iedere ochtend als we binnenkomen vinden we het fijn om de wand te zien. Hij leeft, het is een levend kunstwerk, het is de beste beslissing die we genomen hebben.'

Interview door Nancy van der Vin




About Into Green

Het team dat Into Green maakt bestaat uit vier mensen. Je kunt meer lezen over het team in het 'over' gedeelte van de site.

| www.intogreen.nl

Opmerking toevoegen

Reageer hieronder op de content of neem contact op met de website beheerders

Vraag: Schrijf cijfer vier.
Je antwoord:
Realisatie door Four Digits op basis van Plone.