Image
Top
Navigation

Wonen

Groen maakt klanten en dus de horeca gelukkig

Into Green / Marieke Karssen
Als er ergens een sector is die snapt hoe je geluk kunt vermarkten dan is het de horeca wel. En als iets is dat dat geluk laat zien nog zonder dat je ook maar iets hoeft te serveren of te doen, dan is het groen. Hoog tijd dus om de werelden van de groen-leveranciers en de geluk-leveranciers eens bij elkaar te brengen.

Planten maken meer dan sfeer

Op 16 januari 2017 ontmoetten een kleine 30 ondernemers uit zowel de groene sector als de horeca elkaar in het creatieve en groene Greennest Gallery, midden in Amsterdam. De eerste spreker, Marco van Leeuwen van kwekerscombinatie Air so Pure legde de basis onder de discussie: wat doen planten nu eigenlijk? Ze zorgen voor sfeer, maar ze doen meer. Ze zuiveren ook de lucht.

Veel mensen weten niet dat de binnenlucht, zeker nu we in staat zijn om gebouwen en huizen echt fantastisch te isoleren, veel sterker vervuild is dan de buitenlucht. Deze vervuiling is niet afkomstig van uitlaatgassen, maar uit mensen zelf en uit de materialen die we gebruiken. Ook bakken en braden draagt bij aan binnenluchtvervuiling. Over het algemeen is de binnenlucht 5 keer meer vervuild dan de buitenlucht en spenderen we 90% van onze tijd binnenshuis. Dit probleem speelt zeker ook in de horeca: veel mensen in veelal kleine ruimtes waar vaak ook wordt gebakken en gebraden.

Planten zijn in staat om deze chemische vervuiling door deze zogenaamde Vluchtige Organische Stoffen (VOS) om te zetten in veel onschuldiger stofjes. De ene plant doet dit beter dan de andere. Over het algemeen kan je zeggen dat planten met veel blad en een snelle stofwisseling dit beter doen dan bijvoorbeeld een cactus, die erin is getraind om zo langzaam en zuinig mogelijk te leven.

Planten vertellen een verhaal

Gaby Aandeweg van Imagelabel tekende voor het concept achter de vernieuwing van restaurant Fortuyn. Ze vertelde dat de nieuwe eigenaren van het restaurant besloten om de naam te houden. Inhoudelijk echter wilden de zij een heel nieuwe sfeer van beleving en puurheid neerzetten. Toen Gaby met deze ingrediënten aan de slag ging, viel haar ineens op dat als je For en Tuyn uit elkaar haalde dat je dan met het begrip tuin kon gaan spelen. En dat werd de basis voor zowel logo als een concept waarin een grote groene wand de hoofdrol speelt. Het was een forse investering, maar als je het afzet tegen de manier waarop die wand het concept neerzet, het wauw effect, de schonere lucht en de verbeterde akoestiek dan is het dat zeker waard. In haar ogen is deze wand net zo’n belangrijke investering als het meubilair of de vloer. Door het ook gelijk goed te doen, met automatisch water geven en een goede verlichting is de wand ook na twee jaar nog prachtig en zorgenvrij.

Licht is geen beperking meer

Iedereen die wel eens een plantje heeft zien wegkwijnen weet dat planten niet alleen water nodig hebben, maar ook licht. In onze streken is er nooit teveel licht, maar vaak te weinig. Ook in horeca wil je de sfeer van planten vooral op plekken die juist niet bij het raam zijn. Denk aan donkere hoekjes of op de tafels.

Martijn Loderus is één van de twee oprichters van het bedrijf Varipar dat het merk Parus Green lights voert. Hij vertelde dat er LED licht is waar planten heel hard van gaan groeien (dat paarsroze licht) of juist van gaan bloeien (blauw licht) of dat je het zo kan kleuren dat planten er gewoon van in leven blijven. Die laatste kleur is bovendien niet te fel zodat hij ook in omgevingen waar sfeer belangrijk is prima te voeren is. Hij gaf als voorbeeld Rabobank Schiphol. Hier waren twee identieke groene wanden geplaatst. De ene wand echter kreeg veel meer natuurlijk licht dan de ander. Uitgekiende toepassing van LED licht, desnoods ’s nachts, kan er voor zorgen dat beide wanden gelijk op blijven gaan. Maar, je kunt er ook juist voor kiezen om wel wat meer groeilicht te geven, als je bijvoorbeeld een binnenmoes- of kruidentuintje wil aanleggen.

Hip groen inspireert

Als er iemand is die mooie groene projecten in de horeca op zijn naam heeft staan is het Philip van Traa wel. Hij liet projecten zien als de groene binnentuin bij JOOLz, of de hippe startup werkplekken, daktuinen en het restaurant in het B. Gebouw. Maar hij inspireerde ook met leuk klein spul als een glazen pot met water, waar de plant, met een lamplont onder in de pot, zelf het water ophaalt. Al zijn projecten zijn creatief, ogen simpel, maar zijn vaak heel uitgekiend van opzet.

Samenvattend

Groen geluk in de horeca was een inspirerende middag waar duidelijk werd dat groen op alle fronten winst biedt voor de horeca. Mensen voelen zich prettig in een groene omgeving en dat is altijd goed voor de omzet. Groen vertelt het verhaal van duurzaamheid en puurheid nog zonder dat je er iets voor hoeft te doen, en bovenal zuivert groen de lucht en verbetert het akoestiek en luchtvochtigheid. En, planten kunnen binnen ieders budget en op iedere plek hangen of staan. Het maakt niet meer uit hoe donker de plek is en ook voor het geven van water wordt binnen ieders budget steeds meer gemak bedacht. Zorgeloosheid heeft een prijs, maar dat verdien je in kwaliteit en effect zeker terug.  



About Into Green / Marieke Karssen

Ik ben eindredacteur en conceptueel verantwoordelijk voor Into Green. Mijn aandachtsgebieden zijn duurzaamheid/cradle2cradle en luchtkwaliteit door planten.

LinkedIn | http://www.intogreen.nl

Opmerking toevoegen

Reageer hieronder op de content of neem contact op met de website beheerders

Vraag: Schrijf cijfer negen.
Je antwoord:
Realisatie door Four Digits op basis van Plone.